lørdag den 28. januar 2012

Modsætningen mellem ord og handling

NÅR JEG MØDER MENNESKER, GØR JEG MIG NOGLE ERFARINGER – OG SÅDANNE ER JO SPÆNDENDE AT FÅ. En ting jeg har opdaget er, at der er meget stor forskel på hvad folk siger og hvad de gør. Ja! der kan endda være tale om diametrale modsætninger. Således er mennesker, der hylder tolerance og åbenhed, ofte de mest intolerante og lukkede. De der taler om fred, er tit meget krigeriske. Og de der mener at vi skal komme hinanden ved, er tit dem der holder sig mest for sig selv.
Det ville være nærliggende at tale om hykleri. Men menneskene bag er åbenbart ikke bevidste over modsætningen mellem deres ord og handlinger. Det er ligesom med personlighedsforstyrrelser: Psykopaten opfatter sig ikke som psykopat, og den diktatoriske leder siger: “Der findes ikke tyranner, men kun folk der ikke vil gøre hvad der bliver sagt.”

Måske hænger det sammen med bibeludtrykket: “At se splinten i sin broders øje, men ikke bjælken i sit eget”. Jeg har dog i mange år haft så meget overskud, at jeg selv kan tage mine ord og gerninger op til revision. Og jeg er ikke bange for at indrømme en fejl. Men der kan måske stadig være bjælkestykker, jeg ikke kan se.

Man skal dog være forsigtig, hvis man møder en stridbar og intolerant person. De vil betragte vores indrømmelser af egne fejl som svagheder, de kan køre på og moralisere over. Det er heldigvis et mindretal, der er sådan. Men de ER her …


(tidl. udgivet 18. august 2009. Men synes at det godt må komme frem i rækken igen).

3 kommentarer:

  1. Hvor kender du mig fra ... mvh Urban Stolzer

    SvarSlet
  2. Hej Hosbo. Synes virkelig at du rammer plet i dette indlæg. Du virker som en meget livsklog mand. Kan jeg bestille en omgang psykoterapi hos dig :-). Mvh - Karin M

    SvarSlet
  3. Det vil jeg tænke over. Du kan i hvert fald komme i kontakt med mig via OM MIG og linket VIS HELE MIN PROFIL. Jeg er ekspert i Hosbo-terapi ...

    SvarSlet

Glæder mig til eventuelle kommentarer fra dig. Du kan kommentere med henvisning til din hjemmeside, facebook-adresse eller andet. Du kan også kommentere anonymt og underskrive dig med synonym. Skriv til bjarnehosbo@gmail.com, hvis det ikke fungerer.